10 Haziran 2008 Salı

Etsy’den Seth Godin incileri...

Etsy’yi duymayan sanırım kalmamıştır. El yapımı tasarımları bulabileceğiniz online satış sitesi. Sitedeki görsellerden fazla hanım hanımcık gibi algılanabilir. Ama Etsy yöneticileri önlemlerini önceden alarak “Ahbap Bakışaçısı” diye köşe yaratmışlar. Malum bu pazar, Babalar Günü. Hediye alternatifleri için bir sürü de yazı yayınlamışlar. Ama benim ilgimi çeken ise pazarlama gurusu ve Mor İnek’in yaratıcısı Seth Godin ile yaptıkları röportaj. Hatta röportajda bu hanım hanımcık olayını Godin’e de soruyorlar. İşte “Small is the new big” kitabının yazarından hem ufak olmaya hem de erkeklere yönelik satış tekniklerine yönelik inciler:



- Büyük önemliydi. Büyük, ölçek ekonomisi demekti. (Ufacığın ekonomisi diye birşey duydunuz mu?) Herkes Fortune500’de yer alarak servet sahibi olmaya çalışıyordu. Bunun da sebebi değer yaratmak içindi. Değer, yüzlerce çalışan, 9 haneli TV reklamlarından ve büyük satışlardan geliyordu. Değer yaratan sadece büyük şirketler değildi. Büyük uçaklar daha hızlı ve daha verimliydi. Büyük binalar iletişimi kolaylaştırıyor ve bulundukları alanı daha verimli kullanıyorlardı.
- “Çabucak büyü!” yeni kurulan şirketlerin mottosuydu. Çünkü, büyük şirketler halka açılabiliyor, sermayeye daha kolay ulaşabiliyor ve bunu daha da büyütebiliyorlardı.
- Ama küçük gerçekleşti. Enron battı. Dünya Ticaret Merkezi hedef oldu. Sadece 4 kişiyle yönetilen BoingBoing, New Yorker’dan yüzlerce kat hızlı büyüyen okuyucu kitlesine ulaştı.
- Büyük bilgisayar kutuları, ufacık Ipod’larla yer değiştirdi.
- Küçük olmak ise, kurucusunun önemli kararlara daha yakın olmasını ve bu kararları daha hızlı almasını sağlar.
- Küçük, üretim, lojistik ve faturalama gibi sıkıcı işleri başka firmalara delege etmeyi ve böylece olağanüstü işleri üretme ve hikayenizi dinlemek isteyenlere vakit ayırmanızı sağlar.
- Alışveriş alışkanlıklarında cinsiyet farkı değil ama cinsiyet benzerlikleri var. Bazı kadınlar spor yapar gibi alışveriş yapıyor. Avın kendisi kadar yakaladıklarından da keyif alıyorlar. Aynı keyfi alan erkeklere yönelik satış yapılacaksa hikaye ve süreç kadar ne satıldığı da önem kazanır.
- Elle birşeyler yapılması pek hanımlara hitap edilen bir iş değilken Etsy’nin gelişiminde %96’lık kadın payı var çünkü Etsy kişiden kişiye tavsiye edilerek büyüdü. Ve insanlar kendileri gibi olanlara tavsiye etmekten hoşlanırlar. Erkekleri kemirmek yerine kadınlara ulaşmaya devam.
- Tipik erkek, kadının çok fazla çaba ve zaman sarfettiğini düşüneceği bir şeyi almak ister. Çünkü, sürecin önemli olduğunun artık farkına vardılar. Hikayenin kolay tekrar edilebilirliği gösterilmeli.

Hiç yorum yok: