19 Nisan 2009 Pazar

Tüketicinin evrimi...

Context Research’ün, 2008 sonbaharında başlattığı “Amerikan Rüyası’nın ayaklarını yere bastırma” çalışmasının sonuçları açıklandı. Buna göre 5 adımlık süreci tamamlayan tüm tüketiciler ermiş sayılabilecekler. Bu adımlar sırayla;

1. Homo economicus’a elveda: Bu, fark etme aşamasıdır. Sadece “tüketen” bir insan olmak istemeyenler eski yaşamlarına elveda derler.
2. Hayatım bir kredi değil: Tüketim açısından “Hidayete nasıl ererim?” sorusunun sorulduğu aşamadır. Aynı zamanda kredi ve borç gibi tüm ekonomik terimlerin de sorgulandığı bir dönemdir.



3. Yeni denklem (“Ben”den “biz” ekonomisine geçiş): Alınan en doğru finansal ve hayati kararlar mantıksal, duygusal ve sosyal ihtiyaçları da karşılar. Bu yüzden, denklemin kendisi de değişiyor.
4. Eşyasız bir hayat: Tüketicinin kriz bağımsız hayatını ıvır zıvırla doldurmaktan vazgeçtiği aşamadır.
5. Neysen osun: Artık tüketici arınmıştır. Birşey söyleyip, bunun zıddını uygulamak söz konusu bile değildir. Tüketiminin ve sözünün eri olmuştur.

Peki böyle bir müşteri karşısında şirketlere yönelik tavsiyeler neler olabilir?

1. Gözlerine soka soka tüketicilere satış vaadinde bulunmayın.
2. İş kararlarınızı korkunun gölgesinde almayın. Ancak değişim zamanında iyi bir fırsat yakaladığınızı düşünüyorsanız hesabınızı iyi yapın.
3. Tek bir mesajın işe yarayacağını düşünüyorsanız aldanıyorsunuz. Yukarda sıralanan aşamalardan geçen farklı gruplar için farklı mesajlar verilmeli.
4. Kimseyi aptal yerine koymayın. Artık herkes uyandı.



Raporun içindeki sektörlere yönelik tavsiyelerde ilgimi çeken turizme yönelik olanı: “ortak tatiller”. Mesela birkaç yıldır, yaz tatilleri için erken rezervasyon gözde bir promosyon yöntemi. Perşembe günkü MRKTNG ZONE toplantısında Mey İçki CEO’su Galip Yorgancıoğlu da bu yaz için öngörülerde bulunuyorken benim de aklıma yazlıkçılık geldi. Kışın eve kapanan kitle, yazın akrabaların ya da arkadaşların yazlıklarında geçirecek gibi görünüyor. Markalar için deneyim bu kadar değerli bir hal almışken sahil şeridindeki sitelere yönelik ve hemen uygulamaya alınabilecek bir sürü fikrin uçuşmaması mümkün değil.

Hiç yorum yok: