Gazetelerimizin çoğu günlük bulmaca eki veriyor. Kimilerine göre pek değerli bir başlık olarak görünmeyebilir ama gözlediğim kadarıyla orta yaşını devirmeye başlamış, çok fazla yoğunluğu olmayan kesim arasında müptelası çok. Birkaç yıl öncesine kadar 7'den 70'e herkesin arasında ise sudoku patlaması yaşanmıştı. Kakuro’yu da unutmamak lazım.
Kelimelerden de anlaşılabileceği gibi, problem çözme yeteneğini ciddi geliştiren bu bulmacaların anavatanı tabii ki Japonya. Fakat ilginç olanı geçen yıldan beri İngiltere’nin önemli gazetelerinde rastlanan, bu yılın başında New York Times’ın öne çıkardığı yeni bir oyun var: Kenken.
2004 yılında Tokyo’da matematik hocası olan Tetsuya Miyamoto’nun geliştirdiği oyun, yaratıcısı tarafından “öğretmeden öğretme sanatı” olarak tanımlanmış. Sudoku felsefesinden yola çıkılarak yine (4x4,.... 9x9) bir karemiz mevcut. Ancak bu kez, karelerin içinde 4 işlem devreye giriyor. Her satır ve kolonda rakamlar yine bir kez geçecek.
Tabii işin sırrı, hemen patent alınmasında, Japonya’nın yayıncılık devi (aynı zamanda eğitime yönelik oyuncak üreticisi) Gakken'in himayesine girilerek, Amazon ve Nintendo’yu bağlamakta. Gerisi zaten planlı bir pazarlama aktivitesine dönüşüyor.
İşim olmaz bu piyasa ürünleriyle derseniz, size Finli Seppo Mustonen’in istatistik yazılımdan çıkarttığı Survo’yu tavsiye edebilirim. Bulmaca, birkaç yıldır Finlandiya’nın 2. büyük gazetelerinden Ilta Sanomat'ta ve Helsinki Üniversitesi'nin çıkarttığı Bilim Dergisi’nde yayınlanıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder